Fredro w Radziejowicach

Fredro w Radziejowicach

Pełnokrwiści bohaterowie, magnetyzm serc, spory sąsiedzkie i misterne knowania. Zapraszamy na „Fredro w Radziejowicach”. To aż 3 dni uczty teatralnej w przepięknej scenerii Pałacu w Radziejowicach, podczas której wystawione zostaną trzy najwybitniejsze sztuki mistrza Fredro.

Wstęp na wydarzenia jest WOLNY! Liczba miejsc ograniczona, prosimy o wcześniejszą rezerwację na adres: rezerwacje@palacradziejowice.pl lub tel. 46 857 71 75

Kiedy?

  • 7.10.23, godz. 19:00 – „Dożywocie”
  • 14.10.23, godz. 19:00 – „Zemsta”
  • 21.10.23, godz. 19:00 – „Śluby panieńskie”

Miejsce: 

Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach, ul. H. Sienkiewicza 4, Radziejowice


▪ Aleksander Fredro „DOŻYWOCIE”

Wybitna klasyka polskiej komedii w tradycyjnym wykonaniu. Łatka – główny bohater dramatu, chciwy, przebiegły skąpiec – kupuje dożywocie młodego panicza Leona Birbanckiego i dzięki temu może czerpać dochód z procentów jego majątku – dopóki Birbancki żyje. Ten nie dba jednak ani o majątek, ani o zdrowie, a korzysta z młodości pełnymi garściami, prowadzący hulaszczy tryb życia… ku rozpaczy swojego protektora. Łatka chciałby wycofać się z nieudanej inwestycji. Równocześnie robi wszystko, aby chronić zdrowie Birbanckiego, ponieważ boi się utraty dożywocia.

„Dożywocie” to o tyle ciekawa rzecz, że Fredrę kojarzymy z dworkami, z resztkami sarmatyzmu, a tu opowiada nam o drapieżnościach kapitalizmu oglądanego jako coś nowego, nakładającego się na dawny obyczaj.[…]W tej scenerii kojarzącej się z „Ziemią obiecaną” może najbardziej ludzkim jest szeroki gest utracjusza Birbanckiego, któremu majątek przecieka przez palce ~ Piotr Zaremba, „polskatimes.pl

Sztuka pisana w latach 1834-1835 należy obok „Ślubów Panieńskich”, „Pana Jowialskiego” i „Zemsty” do kwartetu najwybitniejszych komedii Aleksandra Fredry. W sposób arcy komiczny ukazuje pozbawiony skrupułów, pełen chciwości świat, w którym, aby pozbyć się długów, ojciec jest w stanie sprzedać nawet własną córkę… Utwór mimo XIX-wiecznego anturażu pozostaje komedią żywą. Niezależnie od zmian, które przynosi upływający czas, problemy głównych bohaterów pozostają aktualne dla współczesnego odbiorcy.

Reżyseria Michał Chorosiński
Scenografia i kostiumy: Aleksandra Reda
Muzyka: Marcin Pospieszalski
Muzycy: Cyprian Komza – kontrabas, Jerzy Matysiak – klarnet, Jacek Wachnik – skrzypce
Obsada:

  • Łatka Jarosław Gajewski         
  • Birbancki Cezary Łukaszewicz     
  • Lagena Łukasz Lewandowski   
  • Lagena 2 Ksawery Szlenkier         
  • Filip Leszek Zduń  
  • Twardosz Dariusz Kowalski 
  • Orgon Paweł Lipnicki        
  • Rózia Karolina Piwosz       
  • Doktor Hugo Jakub Kornacki  
  • Kelner Henryk Gołębiewski  

▪ Aleksander Fredro „ŚLUBY PANIEŃSKIE”

Ponadczasowa komedia Aleksandra Fredry, napisana prawie dwieście lat temu, a jakby dzisiaj, najpóźniej wczoraj. Swoją aktualność zawdzięcza uniwersalnemu tematowi, który podejmuje – miłości.

Miłość u Fredry na pierwszy rzut oka wydaje się dziecinna, przekorna i trzpiotowata, gdy zerknie się na młode Anielę i Klarę. Jawi się jako fircykowata, naiwna i łzawa, kiedy obserwuje się buńczucznego Gustawa czy sentymentalnego Albina. Ostatecznie jednak, po wielu zaskakujących i zabawnych zwrotach akcji, okazuje się wielka, szczera i wzruszająca, a co najważniejsze – szczęśliwa, bo odwzajemniona. Fredro wzbija się ponad schematy narzucane przez epokę i opowiada o miłości po swojemu, czyli serio, nie stroniąc od dowcipu  i uszczypliwości, a jednak ostatecznie głosząc pochwałę magnetyzmu i „bliskości serc”.  Fredro opowiada o miłości, wykorzystując elementy „Strajku miłosnego”, figury obecnej już w starożytności w „Lizystracie” Arystofanesa, a także w polskiej XVII-wiecznej literaturze sowizdrzalskiej – w „Sejmie panieńskim”.

Dajmy się porwać historii „Ślubów Panieńskich”, bo w klasycznej adaptacji Lidii Sadowy już zachwyciła dziesiątki widzów naszego Teatru ujmując lekkością formy i bogactwem języka. 

Reżyseria: Lidia Sadowa
Scenografia i kostiumy:  Anna Czyż
Muzyka: Marcin Pospieszalski
Obsada: 

  • Gustaw Ksawery Szwenkier
  • Albin Przemysław Wyszyński
  • Klara Andżelika Kurowska
  • Aniela Marta Dylewska
  • Pani Dobrójska Asia Kwiatkowska Zduń
  • Radost Leszek Zduń
  • Jan Arkadiusz Janiczek

▪ Aleksander Fredro „ZEMSTA”

„Zemsta” jest najwybitniejszym utworem dramatycznym Aleksandra Fredry i najbardziej znaną polska komedią, należącą do kanonu literatury polskiej. Jej premiera odbyła się w 1834 r. we Lwowie. Od prawie dwustu lat sztuka ta cieszy się niesłabnącym scenicznym powodzeniem, a Fredro za jej pomocą bawi i zachwyca kolejne pokolenia Polaków. Wpływa na to niezwykła intryga oraz miłość Wacława i Klary. Pojawia się także nieszczęśliwie zakochany i wykorzystywany przez głównych bohaterów Papkin. Interesująca jest geneza komedii. W swoim zamku Kamieniec w Odrzykoniu Fredro odnalazł dokument, opisujący burzliwe spory dwóch rodów – poprzednich, siedemnastowiecznych właścicieli Kamieńca – co zainspirowało go do napisania „Zemsty” i stworzenia tak wyrazistych, pełnokrwistych, niejednoznacznych charakterów. Cóż, historia Cześnika i Rejenta, przeniesiona z XVII do XIX wieku może powtórzyć się i w wieku XXI… w brawurowej inscenizacji Teatru Klasyki Polskiej. 

Misterne intrygi i dialogi na tyle charakterystyczne, że znane nawet literackim dyletantom („Jeśli nie chcesz mojej zguby krokodyla kup mi luby”, „Niech się dzieje wola nieba, z nią się zawsze zgadzać trzeba!” czy „Hej Gerwazy, daj gwintówkę! Niechaj sprzątnę tę makówkę!”) będziemy mieli okazję usłyszeć i zobaczyć ostatniego dnia festiwalu.

Reżyseria: Michał Chorosiński
Scenografia i kostiumy:  Barbara Wesołowska-Kowalska
Muzyka:  Marcin Pospieszalski
Muzycy: Kwartet dęty drewniany Teatru Klasyki Polskiej (flet, obój, klarnet, fagot)
Obsada:

  • Wacław Tomasz Osica 
  • Klara Karolina Piwosz
  • Papkin Łukasz Lewandowski        
  • Cześnik Jarosław Gajewski     
  • Rejent Dariusz Kowalski      
  • Podstolina Joanna Kwiatkowska-Zduń      
  • Dyndalski Leszek Zduń     
  • Mularz Henio Gołębiewski
  • Śmigalski Paweł Lipnicki

Aktualności

„Nawrócony” | Premiera spektaklu

W minioną sobotę w Sali Laboratorium w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie odbyła się premiera spektaklu „Nawrócony” w reżyserii Piotra Gralaka. Spektakl złożony jest z dwóch opowiadań Bolesława Prusa: „Powiastki

CZYTAJ DALEJ
Nawrócony

„Nawrócony” | Spektakle premierowe

Błyskotliwy dowcip, subtelny sarkazm i lekkość narracji. Jednak pod tą atrakcyjną powierzchnią kryje się wstrząsająca diagnoza stanu relacji społecznych. Ponoć złego diabli nie wezmą. W przypadku pana Łukasza (Sławomir Orzechowski),

CZYTAJ DALEJ