Aktualności
31.10.2024
Spotkanie wokół książki o Stanisławie Umińskiej z udziałem aktorów Teatru Klasyki Polskiej
Zapraszamy na spotkanie wokół historii Stanisławy Umińskiej – jednej z najbardziej utalentowanych aktorek swego pokolenia, uznawanej za prawdziwą gwiazdę sceny, która przeszła do historii nie tylko dzięki wspaniałym rolom teatralnym, ale przede wszystkim przez dramatyczne wydarzenia, na zawsze odmieniające jej los.
WSTĘP WOLNY
Spotkanie odbędzie się 16 listopada o godz. 19:00 na Scenie Stygmat (Plac Grzybowski 3/5, Warszawa). Losach Stanisławy skomentują: autor książki Paweł Zuchniewicz, prof. Barbara Osterloff-Gierak oraz prof. Jacek Salij.
Fragmenty książki „Miłość do śmierci. Opowieść o Stanisławie Umińskiej, aktorce, zabójczyni, zakonnicy” przeczytają aktorzy Teatru Klasyki Polskiej.
Stanisława Umińska przeżyła wielką, lecz bolesną miłość do Jana Żyznowskiego, która postawiła ją przed tragicznym wyborem. W paryskiej klinice doprowadził on do śmiertelnego strzału i procesu poruszającego francuską i polską opinię publiczną. „Kochałam go do szaleństwa i dla jego ocalenia gotowa byłam dać swą krew” – mówiła. Z czasem, w głębokim poczuciu winy, szukając odkupienia, odnalazła sens w służbie potrzebującym jako siostra Benigna.
To poruszająca opowieść o wyborach i ich konsekwencjach, miłości i wyrzeczeniu.
Przyjdźcie, by wspólnie przyjrzeć się tej niezwykłej biografii, która zmusza do pytań o granice odwagi i miłości. Podczas tego wieczoru razem zagłębimy się w losy kobiety, która stała się symbolem najwyższego poświęcenia i odkupienia – czy był to akt miłości, czy też nie dający się darować grzech?
Zapraszamy, aby wspólnie poszukać odpowiedzi, odkryć tę historię na nowo i zrozumieć, co kryje się w tragicznej, ale i pełnej nadziei drodze Stanisławy Umińskiej.
30.10.2024
100. rocznica urodzin Zbigniewa Herberta
Heros literatury, eseista, dramaturg, wielokrotny kandydat do Nagrody Nobla, patriota, esteta, bezkompromisowy przeciwnik komunizmu, pisarz o biografii tragicznie uwikłanej w historię XX wieku – sto lat temu urodził się Zbigniew Herbert. Czy rzeczywiście był „ostatnim klasykiem”, a może twórcą nowej, oryginalnej formuły współczesnej poezji? Nad tymi zagadnieniami pochylili się znawcy twórczości Księcia Poetów podczas debaty zorganizowanej przez Teatr Klasyki Polskiej – pisze Anna Krajkowska na łamach dziennika Gazeta Polska Codziennie.
Debata, w której udział wzięli: prof. Jacek Kopciński, prof. Tomasz Wójcik i dr Karol Hryniewicz a wykład wygłosił prof. Lech Śliwonik była fascynującą refleksją nad dorobkiem Zbigniewa Herberta i jego nieśmiertelnym dialogiem z przeszłością.
– Debiut poety dzieje się w okolicznościach powrotu klasycyzmu, który we wczesnych latach ’50 był w sytuacji fatalnej, kiedy to tradycja literacka była brutalnie czy selektywnie traktowana. W 1956 roku nastąpiło odreagowanie od tej jałowości. I Herbert nie był samotnikiem, bo to była fala. Zaraz po nim debiutuje Rymkiewicz i działania rozpoczął Ryszard Przybylski. Lata ’60 to czas wzmożenia klasycyzmu a Zbigniew Herbert jest w tym nurcie jednym z kluczowych autorów. To był też dla niego czas bardzo pracowity, wydał kilka tomów wierszy – mówił prof. Tomasz Wójcik o początkach poety.
Dr Karol Hryniewicz zwrócił uwagę, że Herbert bardzo szybko, niemal równolegle debiutował jako poeta i jako dramaturg a później jako autor słuchowisk. – Herbert należał do formacji poetyckiej, która bardzo ceniła scenę za możliwość urzeczywistniania poezji, konkretyzowania metafor i przede wszystkim jako miejsce, gdzie wypowiadane jest słowo myśli i medytacji nad sprawami, zdarzeniami, nad człowiekiem. Podkreślam słowo „głos”, bo Herbert nazywał swoje utwory „sztukami na głosy”. Nie tylko dlatego, że część z nich to były dramaty radiowe. Także dlatego, że traktował głos bohatera, podmiotu czy też głos poety jako medium dla myśli.
To głośne myślenie Herbert uprawiał także, siadając przed mikrofonem w radiu. W latach 1961-1972 nagrał ponad 50 wierszy dla Polskiego Radia – wspominał prof. Jacek Kopciński. Jego zdaniem „klasycyzm Herberta nie polegał jedynie na naśladowaniu i odwoływaniu się do antyku, ale na silnym poczuciu kontynuacji tradycji poetyckich i stania w szeregu”. – Co dodał do poprzedników? To, że przeniósł wiersz do dramatu i na scenę. W jego dramatach słyszymy wiersze – podkreślił Kopciński.
Znawcy Herberta zwrócili też uwagę na rys etyczny w twórczości jubilata oraz przeprowadzili analizę bohaterów jego dzieł: od Hamleta, przez Sokratesa po Pana Cogito. Wskazali, że pod koniec życia Herbert sięgał do swoich pierwszych utworów. Dyskusję zakończono cytatem z listu Herberta do Jerzego Zawieyskiego z 1950 r.: „Szukam teraz jakiejś własnej, urojonej formuły klasyczności, poezji, która miałaby jakieś szanse przetrwania […]. Chciałbym doszukać się słowa mocnego, którym można odbudować szczery patos. Jest w nas małoduszna obawa przed patosem i przed jakąś najwyższą, profetyczną kreacją poezji. Chciałbym, aby słowo było statecznym, równoważnym elementem. Nie ornamentem, nie dźwiękiem, nie międzysłowiem, nie pointą. Chciałbym dojść do pojęciowej czystości poezji”.
22.10.2024
Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”
Kilka ujęć z drugiego dnia 11. Festiwalu „Generator Nadziei” OPT GARDZIENICE i kolejnego dnia pokazów warsztatowych „Tymona Ateńczyka” W. Szekspira z udziałem aktorów Teatru Klasyki Polskiej.
W piątkowej prezentacji wzięli udział prof. Jarosław Gajewski (jako Tymon Ateńczyk), Ksawery Szlenkier (jako Flawiusz) oraz Maciej Wyczański z TKP. Poza polskimi aktorami w scenach wzięli udział Elliot Windsor (Anglia), James Bentham (Anglia) oraz Charles Sobry (Belgia).
Po pokazie uczestnicy festiwalu wzięli udział w fascynującym sympozjonie nt.„Tymona Ateńczyka”. O motywacjach głównych bohaterów rozmawiali m.in. prof. Robert Piłat, prof. Bogusław Jasiński, Jarosław Gajewski i Włodzimierz Staniewski.
22.10.2024
Czytanie performatywne w wykonaniu aktorów Teatru Klasyki Polskiej
Serdecznie zapraszamy już 30 października o godzinie 18:30 na czytanie performatywne w wykonaniu aktorów Teatru Klasyki Polskiej, które odbędzie się na Wydziale Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego (Krakowskie Przedmieście 3, sala 116)
Wstęp wolny.
Napisane w 1832 roku, tuż po upadku powstania listopadowego „Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego…” to jeden z najpotężniejszych tekstów Adama Mickiewicza. Ta niezwykła poetycka broszura polityczna zwraca uwagę mocą swojego ducha, miejscami bywa także zaprzeczeniem naszych wyobrażeń o tym, co uważaliśmy za mesjanizm.
Kiedy ten tekst czytamy bardzo uważnie, wtedy staje się on inspirujący także dla nas dzisiaj. Księgi … są pewną metaforą sytuacji narodu polskiego, której świadomość powinniśmy mieć niezależnie od zmieniających się czasów.
Czytaniu będą towarzyszyć oryginalne aranżacje Joachima Mencla napisane i zagrane na lirze korbowej.
21.10.2024
„Herbert i klasycy”
Z okazji zbliżającej się 100. rocznicy urodzin Zbigniewa Herberta serdecznie zapraszamy na debatę poświęconą twórczości jednego z najwybitniejszych współczesnych polskich poetów.
KIEDY? 24/10/20024, godz. 19:00
GDZIE? Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Debata pt. „Herbert i klasycy” będzie okazją do refleksji nad wpływem tradycji antycznej na poezję Herberta, a także nad jego sposobem dialogu z klasykami literatury.
W gronie znakomitych znawców twórczości Herberta zastanowimy się, czy Herbert rzeczywiście był „ostatnim klasykiem”, a może twórcą nowej, oryginalnej formuły współczesnej poezji? Podczas spotkania wysłuchamy unikalnego nagrania z wizyty Herberta w Muzeum Józefa Czechowicza w Lublinie 13 grudnia 1974 roku, do którego dotarli pracownicy Instytutu Teatralnego. Zapraszamy serdecznie do wspólnej refleksji nad dorobkiem Zbigniewa Herberta i jego nieśmiertelnym dialogiem z przeszłością.
W debacie wezmą udział:
– Prof. Jacek Kopciński
– Prof. Tomasz Wójcik
– Dr Karol Hryniewicz
W spotkaniu weźmie również udział prof. Lech Śliwonik, który powie o mniej znanych przejawach obecności poezji Herberta w życiu teatralnym zwłaszcza pozaoficjalnym.
Jako wieloletni szef programowy festiwali w Szczecinie i Toruniu opowie o teatralnej obecności Herberta poza instytucjami – w teatrze małych form, w teatrze jednoosobowym (profesjonalnym i amatorskim) i w teatrze studenckim.
Usłyszymy też o korespondencji między Tadeuszem Malakiem i Zbigniewem Herbertem, która w ostatnich latach była publikowana w SCENIE.
Prof. Śliwonik opowie również o Recytatorskim Roku Herberta – tegorocznym 69. Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim ogłoszonym w 100-lecie urodzin poety, prowadzonym przez Towarzystwo Kultury Teatralnej, wspólnie z wojewódzkimi i terenowymi ośrodkami kultury.
14.10.2024
Czytanie performatywne w wykonaniu aktorów Teatru Klasyki Polskiej
Serdecznie zapraszamy już 31 października o godzinie 19:00 na czytanie performatywne w wykonaniu aktorów Teatru Klasyki Polskiej, które odbędzie się w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Wstęp wolny.
OBOWIĄZUJĄ ZAPISY | KLIK
Europa została porwana. Najpierw przez Zeusa, i zaplecze tej historii jest nam doskonale znane. Porwanie, które opisuje Jarosław Marek Rymkiewicz ma niezwykłą intelektualną i poetycką strukturę. Pozwala ona przyjrzeć się – jak przez szkiełko powiększające – procesom społecznym i politycznym, w których uczestniczymy dzisiaj. Ma ambicje do bycia metaforą współczesności.
Bohaterami sztuki są postaci zarówno ze świata kultury francuskiej, brytyjskiej, jak i szeroko rozumianej rosyjskiej i polskiej. Rymkiewicz- historyk polskiej kultury i poeta jawi się tu także jako przenikliwy obserwator procesów historycznych i wybitny dramaturg.
Aktorzy:
Paweł Lipnicki
Robert Latusek
Maciej Wyczański
Marta Dylewska
Tomasz Drabek
Leszek Zduń
Jarosław Gajewski
06.09.2024
Obchody 85. rocznicy śmierci Stanisława Ignacego Witkiewicza
16 września o godzinie 18:00 serdecznie zapraszamy do Instytutu Teatralnego na czytanie performatywne „Mątwy” S. I. Witkiewicza „Witkacego” w reż. Tomasza Mana – wydarzenie to związane jest z obchodami 85. rocznicy śmierci artysty oraz rozpoczęciem SEZONU WITKACOWSKIEGO w Teatrze Klasyki Polskiej.
Wstęp wolny – prosimy o dokonywanie rezerwacji na wydarzenie poprzez wysłanie wiadomości na adres: bilety@instytut-teatralny.pl (w tytule prosimy wpisać MĄTWA).
„Mątwa”, jedyny kończący się „dobrze” dramat Witkacego, jest opowieścią o psychomachii artysty z personami sztuki, religii, polityki i życia rodzinnego.
Akcja sztuki dzieje się najprawdopodobniej w umyśle artysty w stanie kryzysu.
Zaraz po czytaniu performatywnym, ok. godziny 19:15, zapraszamy na debatę pt. „Witkacy, klasyk współczesności”. Prelegentami będą: dr hab. Tomasz Man, prof. Jarosław Gajewski, dr.hab. Jarosław Cymerman, dr Antoni Winch
Witkacy – klasyk współczesności.
Ajschylos tragedii bez tragiczności, Dante boskiej komedii po śmierci Boga, Shakespeare metafizycznego niepokoju w dobie zaniku metafizycznych uczuć.
Wyprzedził swój czas, doganiając epokę. Stał się jednym z jej najbardziej przenikliwych krytyków i najwierniejszych portrecistów.
Niedoceniony przez współczesnych, przez współczesność nobilitowany.
Oto nadszedł czas byśmy się w nim przejrzeli.
06.09.2024
„Witkacy pod strzechy”
Już 29 września o godzinie 16:00 spektakl Teatru Klasyki Polskiej „Niemyte dusze / Narkotyki” zostawienie wystawiony w Teatrze Rondo w Słupsku w ramach 27. Międzynarodowego Konkursu Interpretacji Dzieł S. I. Witkiewicza „Witkacy pod strzechy”.
Organizatorem konkursu jest Słupskie Towarzystwo Kultury Teatralnej – Teatr Rondo, Instytut Witkacego i Słupski Ośrodek Kultury przy wsparciu finansowym Miasta Słupska, Województwa Pomorskiego, Fundacji PFR, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Serdecznie zapraszamy!
Konkurs jest dofinansowany ze środków Fundacji PFR, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Województwa Pomorskiego i Miasta Słupska.
14.10.2024
Czytanie performatywne w wykonaniu aktorów Teatru Klasyki Polskiej
Serdecznie zapraszamy już 31 października o godzinie 19:00 na czytanie performatywne w wykonaniu aktorów Teatru Klasyki Polskiej, które odbędzie się w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Wstęp wolny.
OBOWIĄZUJĄ ZAPISY | KLIK
Europa została porwana. Najpierw przez Zeusa, i zaplecze tej historii jest nam doskonale znane. Porwanie, które opisuje Jarosław Marek Rymkiewicz ma niezwykłą intelektualną i poetycką strukturę. Pozwala ona przyjrzeć się – jak przez szkiełko powiększające – procesom społecznym i politycznym, w których uczestniczymy dzisiaj. Ma ambicje do bycia metaforą współczesności.
Bohaterami sztuki są postaci zarówno ze świata kultury francuskiej, brytyjskiej, jak i szeroko rozumianej rosyjskiej i polskiej. Rymkiewicz- historyk polskiej kultury i poeta jawi się tu także jako przenikliwy obserwator procesów historycznych i wybitny dramaturg.
Aktorzy:
Paweł Lipnicki
Robert Latusek
Maciej Wyczański
Marta Dylewska
Tomasz Drabek
Leszek Zduń
Jarosław Gajewski